Chcesz ćwiczyć w domu? Zacznij od wdrożenia tych zasad

Maciej Piwowski
07.04.2020

Ćwiczenie w domu, wbrew pozorom, nie jest wcale aż tak komfortowe i łatwe. Wychodząc na siłownię czy do klubu fitness czujesz jednak większą motywację, masz wokół siebie innych ćwiczących, nic Cię nie rozprasza, możesz w 100% skupić się na treningu. We własnych czterech ścianach wygląda to niestety zupełnie inaczej. Co zatem zrobić, aby ćwiczenia w domu przyniosły jakikolwiek efekt? Jak uniknąć słomianego zapału? Garść przydatnych wskazówek znajdziesz w naszym poradniku.

Po pierwsze: osobne pomieszczenie

W miarę możliwości postaraj się wydzielić dla siebie domową „siłownię”, czyli po prostu znaleźć takie pomieszczenie, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzać – a już zwłaszcza dzieci. W przypadku małego mieszkania może to być nawet sypialnia, w ostateczności łazienka czy piwnica/komórka lokatorska.

Po drugie: ścisły plan treningu

Opracuj go na samym początku – najlepiej przy wsparciu trenera personalnego, który ułoży Ci sensowny plan uwzględniając zarówno Twoje możliwości fizyczne, jak i warunki lokalowe oraz dostęp do sprzętu fitness. Taki plan powinien być realistyczny, czyli zakładać, że będziesz w stanie go zrealizować. Jeśli na przykład z góry wiesz, że możesz sobie pozwolić na ćwiczenia 2-3 razy w tygodniu, to nie układaj planu na 6 dni, bo będzie Cię to tylko niepotrzebnie stresować i frustrować.

Po trzecie: nawyk „wychodzenia na siłownię”

Mamy tutaj na myśli stworzenie iluzji wyjścia na siłownię, co ma duże znaczenie dla Twojej motywacji. W praktyce powinno to wyglądać tak, że po powrocie z pracy lub rano zakładasz ciuchy treningowe, słuchawki, bierzesz wodę, ręcznik i ruszasz do ćwiczeń. Nie ważne, że akurat coś fajnego leci w telewizji czy z kuchni dobiegają piękne zapachy. Teraz jesteś „na siłowni” i tego się trzymaj.

Po czwarte: wykorzystuj wyposażenie domowe

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele domowych sprzętów spokojnie może pełnić funkcję przyborów treningowych. Prosty przykład: solidne krzesło pozwoli Ci ćwiczyć triceps, ręcznik spokojnie wykorzystasz do ćwiczenia bicepsa, dwa ciężkie leksykony mogą stanowić fajne obciążenie do ćwiczenia mięśni barków i klatki piersiowej etc. W Internecie znajdziesz mnóstwo gotowych zestawów ćwiczeń, do których wykorzystuje się zwykłe, domowe przedmioty.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.