Jak ograniczyć ryzyko kontuzji podczas uprawiania sportu?

Remigisz Szulc
14.12.2020

Amatorskie uprawianie sportu jest świetnym sposobem na zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego. Pozwala również uniknąć nadwagi i otyłości, czy – gdy te nadprogramowe kilogramy już się pojawiły – wypracować ładną sylwetkę. Decydując się na uprawianie sportu musisz liczyć się z ryzykiem kontuzji. Aby je ograniczyć stosuj się do tych kilku podstawowych zasad, które wymieniamy w naszym poradniku.

Rozgrzewka na dobry początek

Nigdy nie rezygnuj z rozgrzewki, niezależnie od tego, jaki sport uprawiasz, jak intensywnie to robisz i na jakim poziomie zaawansowania się znajdujesz. Rozgrzewka jest obowiązkowa, o czym najlepiej wiedzą profesjonalni sportowcy – a oni przecież nie mogą się mylić. Rozgrzewając mięśnie przed właściwym treningiem znacząco ograniczasz ryzyko kontuzji, ponieważ Twoje ciało jest już gotowe do wzmożonego wysiłku fizycznego i znoszenia dużych obciążeń.

Obserwuj swój organizm

Bardzo ważną cechą sportowca jest umiejętność odczytywania niepokojących sygnałów wysyłanych przez organizm. Jeśli czujesz się bardzo zmęczony, pojawiają się skurcze mięśniowe, charakterystyczne ukłucia, ciężko Ci się oddycha, ewidentnie nie masz dobrego dnia, to odpuść sobie zrobienie normalnego treningu. Odpocznij, poświęć czas na coś innego i nie ryzykuj, że przekroczysz cienką granicę wytrzymałości organizmu.

Nie bagatelizuj drobnych urazów

Każdy drobny uraz może się szybko przerodzić w coś poważniejszego. Dlatego nie możesz pozwalać sobie na to, aby kontynuować trening z pełnymi obciążeniami pomimo ewidentnych problemów zdrowotnych. Przykładowo: skręcona kostka, której odpowiednio nie zaleczysz, będzie o sobie dawać znać, skutkując niestabilnością stawu skokowego. To może doprowadzić do jeszcze poważniejszych konsekwencji, a w skrajnym przypadku nawet uniemożliwić Ci dalsze uprawianie sportu. Pamiętaj również o rehabilitacji, nawet po tych stosunkowo niegroźnych urazach.

Nie przetrenowuj się

Każdy, kto uprawia sport, ma jakieś ambicje – chce poprawiać swoje rekordowe osiągnięcia, wypracować jeszcze lepszą sylwetkę, pokonywać własne słabości etc. Trzeba jednak podejść do tego zdroworozsądkowo i zacząć od opracowania konkretnego planu, którego będziesz się konsekwentnie trzymać. Nie sztuką jest wstać od biurka i od razu zacząć ćwiczyć na pełnych obrotach – wiedz jednak, że szybko doprowadzi to do kontuzji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.