Naderwanie mięśnia – co robić?

Andrzej Winnicki
02.07.2021

Naderwanie mięśnia jest jedną z typowych kontuzji wysiłkowych, której najczęściej ulegają faceci ćwiczący na siłowni. Można jednak nabawić się tego urazu w zupełnie prozaicznej sytuacji, na przykład podnosząc siatkę z zakupami czy worek cementu. Naderwania mięśnia nie wolno bagatelizować! Sprawdź, co należy zrobić w momencie doznania tej kontuzji.

Przerwij dotychczasową czynność

Niezależnie od tego, co akurat robisz, musisz to przerwać i odpocząć. Naderwanie mięśnia może bardzo szybko przerodzić się w jego całkowite zerwanie, co jest już na tyle poważnym urazem, że zwykle kończy się operacją i wielomiesięczną rehabilitacją. Dlatego jeśli doznałeś kontuzji np. na siłowni, to idź do szatni, przebierz się i wracaj do domu.

Odciąż kontuzjowaną kończynę

To bardzo ważne, aby nie nadwyrężać kontuzjowanego mięśnia, a najlepiej w ogóle przestać go używać. Możesz zastosować opaskę, którą owija się wokół szyi i opiera na niej rękę. Jeśli doznałeś urazu mięśnia nogi, to połóż się i podeprzyj kończynę na poduszce. Najważniejsze jest to, aby mięsień nie musiał wykonywać żadnej pracy.

Zimny okład powinien dać radę

Pierwsza pomoc przy naderwaniu mięśnia to zwykle właśnie zrobienie sobie zimnego okładu. Możesz wykorzystać do tego zwykły ręcznik nasączony zimną wodą czy foliowy woreczek z lodem. Docelowo fajnie sprawdzają się specjalne żele chłodzące, które zawierają substancje o działaniu przeciwbólowym, np. ibuprofen. Jeśli ból jest bardzo silny, to nie wahaj się sięgnąć po środek przeciwzapalny w formie tabletki.

Obserwuj swoje ciało

Naderwanie mięśnia objawia się nie tylko bólem i ograniczoną ruchomością, ale także obrzękiem. Wokół kontuzjowanego miejsca zauważysz siną obwódkę. Mięsień jest bolesny podczas dotykania oraz wyraźnie napięty. Zimne okłady i bezczynność powinny przynieść zauważalną poprawę w ciągu kilku dni. Jeśli jednak stan zapalny nie mija, a Ty cały czas odczuwasz ból, to zgłoś się do lekarza – być może doszło jednak do zerwania mięśnia, co potwierdzi badanie ultrasonograficzne.

Zapisz się na rehabilitację

Naderwanie mięśnia, nawet jeśli uda się je zaleczyć w warunkach domowych, zawsze wymaga rehabilitacji. W przeciwnym razie będzie istnieć wysokie ryzyko odnowienia się urazu, a nawet całkowitego zerwania nadwyrężonego mięśnia. Istnieje wiele skutecznych technik rehabilitacyjnych, które warto skonsultować z polecanym rehabilitantem, najlepiej specjalizującym się w urazach sportowych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.