Powrót do sportu po kontuzji – o co warto zadbać?

Andrzej Winnicki
07.06.2021

Przez wiele lat uprawiałeś sport, ale w pewnym momencie doznałeś paskudnej kontuzji? Nie zazdrościmy. Jeśli jednak jest już dużo lepiej i dostałeś od lekarza zgodę na powrót do sportu, to pamiętaj, aby w pierwszej kolejności minimalizować ryzyko odnowienia się urazu. Sprawdź najważniejsze zasady, którymi warto się tutaj kierować.

Zatrudnij doświadczonego trenera personalnego

Naprawdę warto! Trener personalny zapozna się z historią Twojej kontuzji, a następnie dobierze Ci taki trening, który pozwoli szybko przywrócić pełną sprawność np. nogi czy ręki, jednocześnie rozbudowując pozostałe partie mięśniowe. Ćwiczenia pod okiem doświadczonego trenera są zdecydowanie najbezpieczniejszą opcją dla osób wracających do sportu po kontuzji.

Metoda małych kroków

Nie spiesz się! Wiemy, że masz poczucie straconego czasu i chcesz go jak najszybciej nadrobić, ale jest niemożliwe. Stało się, kontuzje przytrafiają się najlepszym, musisz jednak iść dalej. Krok po kroku odbuduj swoją formę, ciesząc się z nawet małych sukcesów, które przed urazem były dla Ciebie oczywistością.

Niczego nie musisz sobie udowadniać

Wiesz przecież, na co Cię stać, bo dowiodłeś tego przed kontuzją. Teraz pozostało Ci tylko wrócić do dawnego poziomu wytrenowania, co wymaga wyłącznie czasu. Nie udawaj, że nie miałeś żadnej przerwy. Nie wracaj do takich samych obciążeń, ponieważ bardzo szybko nabawisz się kolejnej kontuzji, a to najgorsza rzecz, jaka mogłaby Ci się teraz przytrafić.

Zrozum, że zaczynasz od zera

Powrót do sportu po długiej kontuzji można porównać do ponownej jazdy samochodem po wypadku. Trzeba się z tym oswoić, zrozumieć i zaakceptować swoje ograniczenia, na nowo uczyć się pewnych rzeczy i wyrabiać nawyki. Wszystko jest kwestią psychiki. Zaakceptuj to, że po urazie nie jesteś już tym samym sportowcem, co wcześniej. Zaczynasz od nowa, ale dzięki determinacji za jakiś czas wrócisz do poprzedniego poziomu wytrenowania.

Może to czas, aby zmienić dyscyplinę?

W porozumieniu z trenerem personalnym zastanów się, czy aby na pewno nadal możesz uprawiać tę samą dyscyplinę sportu. Może Twoje ciało nie jest mechanicznie przystosowane do konkretnych obciążeń, a już szczególnie po kontuzji? W takiej sytuacji warto rozważyć zmianę dyscypliny, co może otworzyć przed Tobą zupełnie nowe horyzonty.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.