Naciągnięcie mięśnia: co to za kontuzja?

Krzysztof Jagielski
08.03.2021

Prawdopodobnie choć raz w życiu przytrafiło Ci się naciągnięcie mięśnia. Jest to dość powszechna, ale też nagminnie bagatelizowana kontuzja. Można się jej nabawić podczas ćwiczeń, pływania, jazdy na rowerze, ale też w trakcie prac fizycznych, sprzątania domu czy nawet… leżenia na kanapie. Tym bardziej warto wiedzieć, czym dokładnie jest ten rodzaj urazu i co zrobić, gdy już go doświadczysz.

Kiedy mówimy o naciągnięciu mięśnia?

Naciągnięcie mięśnia jest najlżejszym rodzajem kontuzji mięśniowej. Dochodzi do niej w momencie, gdy przerwane zostaje do 5% włókien mięśniowych. Jeśli ten zakres zostanie przekroczony, wówczas diagnozuje się już naderwanie mięśnia, które jest dużo poważniejszym urazem.

Warto natomiast zaznaczyć, że granica między naciągnięciem a naderwaniem mięśnia jest bardzo cienka. Wystarczy, że osoba, która nabawiła się pierwszego urazu go zbagatelizuje i np. będzie nadal trenować czy wykonywać prace fizyczne, a najpewniej dojdzie do pogłębienia się kontuzji.

Ważne!

Najczęściej diagnozuje się naciągnięcie mięśni barku, naciągnięcie mięśni pleców, naciągnięcie mięśni szyi i naciągnięcie mięśni uda.

Objawy naciągnięcia mięśnia

Typowym i trudnym do przeoczenia objawem jest oczywiście ból samego mięśnia lub jego bezpośredniej okolicy. Jego intensywność jest uzależniona od stopnia urazu oraz indywidualnej tolerancji na ból. U niektórych osób naciągnięcie może skutkować brakiem możliwości poruszania kontuzjowaną kończyną.

Zwyczajowo w miejscu bólu pojawia się również obrzęk oraz zasinienie. Ból potęguje dotykanie kontuzjowanego miejsca. W rzadszych przypadkach może się też pojawić skurcz mięśnia.

Przyczyny kontuzji

Najczęstszą przyczyną naciągnięcia mięśnia jest rozpoczęcie ćwiczeń fizycznych bez wymaganej rozgrzewki. Dlatego na ten uraz bardzo często uskarżają się osoby trenujące na siłowni, którym jest szkoda czasu na porządne rozgrzanie się na np. ergometrze.

Naciągnięcie mięśnia jest również dobrze znanym urazem osobom, które na co dzień w ogóle nie trenują i nie uprawiają żadnej formy aktywności fizycznej. W ich przypadku wystarczy np. gwałtowna zmiana kierunku chodu czy dynamiczne sięgnięcie po jakiś przedmiot, aby doszło do częściowego uszkodzenia struktury mięśniowej.

Co robić?

Po naciągnięciu mięśnia trzeba przede wszystkim go odciążyć, czyli przerwać ćwiczenia lub pracę i odpocząć. Warto sięgnąć po środek przeciwbólowy w postaci maści lub żelu, który złagodzi stan zapalny i zmniejszy opuchliznę. Docelowo warto również pomyśleć o rehabilitacji uszkodzonego mięśnia, co pozwoli zapobiec jego dalszej degradacji i pogłębieniu się kontuzji.

 

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.