Sprzęt na męską przygodę! Kupno używanego quada bez ryzyka – zwróć uwagę na 7 elementów

Jerzy Biernacki
31.01.2016

Prawdziwy mężczyzna powinien spłodzić syna, zbudować dom i zasadzić przy nim drzewo. Współczesny dodałby do tej listy także: mieć prawdziwie męską zabawkę w garażu. Nie musi to być od razu wypasiona bryka. Jeśli na co dzień jeździsz nudnym kombi, ale mimo wszystko drzemie w Tobie jaskiniowiec, a w Twoich żyłach krąży wysokie stężenie adrenaliny, to pomyśl o kupnie quada.

Czterokołowce robią w naszym kraju zawrotną karierę, ale to nie są zabawki, tylko w gruncie rzeczy dość niebezpieczne pojazdy. Dają jednak mnóstwo frajdy i okazji do męskich przygód. Nowy quad kosztuje mnóstwo kasy, dlatego zainteresuj się ofertą używanych pojazdów. Aby nie wpaść na minę podczas oględzin zwróć uwagę na 7 kluczowych elementów.

  1. Wygląd zewnętrzny – zdradzi Ci dużo o ogólnej kondycji quada, a na pewno powie, w jaki sposób był on dotychczas użytkowany. Połamane plastiki, rysy, wytarte siedzenie, brak oświetlenia – to wszystko może sugerować, że czterokołowiec ma za sobą bardzo trudny okres. Wówczas uważaj, bo kupno quada wykorzystywanego w rajdach czy podczas trudnych przepraw jest obarczone sporym ryzykiem.
  2. Airbox – bardzo ważny element każdego quada, który w dobrym egzemplarzu musi być utrzymany w nienagannym stanie. Jeśli w airboxie zauważysz obecność wody lub – co gorsza – oleju, uciekaj jak najdalej. Quad prawdopodobnie zaliczył wiele wywrotek.
  3. Przekładnia – podczas przejażdżki zwróć uwagę, czy biegi są zmieniane płynnie i bez zgrzytów. Na postoju wrzuć bieg i oceń, czy z układu napędowego nie wydobywają się jakieś niepokojące odgłosy oraz czy nie ma szarpnięć.
  4. Stan podwozia – nie ma się co oszukiwać i wierzyć w zapewnienia sprzedawcy, że świetnie wyposażony i drogi quad był wykorzystywany tylko do jazdy po ogródku i utwardzonych drogach. To sprzęt do zabawy w trudnym terenie, dlatego objawy zużycia elementów podwozia są jak najbardziej normalne. Niepokoić mogą jednak np. uszkodzone manszety na półosiach czy sparciałe gumy zawieszenia. Wówczas oceń, czy quad dobrze się prowadzi, czy nie ściąga, a podczas jazdy na wybojach z okolic podwozia nie dobiegają mocne stuki. Jeśli tak jest, to masz pole do ostrego negocjowania ceny lub poszukania innego egzemplarza.
  5. Silnik – dobrej klasy quady to najczęściej konstrukcje japońskie, dlatego masz prawo oczekiwać, że silnik będzie pracować bez zarzutu. Wszelkie niepokojące odgłosy, falowanie obrotów, słaba dynamika powinny dyskwalifikować dany egzemplarz. Jeśli masz taką możliwość, to sprawdź kompresję na cylindrach – nie ma bardziej miarodajnej metody oceny stanu technicznego silnika.
  6. Łożyska – newralgiczne elementy każdego quada przeprawowego. Łożyska dość szybko ulegają zużyciu, a ich wymiana bywa bardzo kosztowna, dlatego koniecznie oceń ich kondycję przed zakupem. Jak? Unieś pojazd i wpraw koło w ruch – jeśli usłyszysz charakterystyczne buczenie, to jest to sygnał, że łożysko wymaga już wymiany. Zbij cenę lub odpuść zakup.
  7. Hamulce – bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego oglądany przez Ciebie quad musi idealnie hamować. Wzrokowo oceń stan tarcz hamulcowych, a podczas przejażdżki gwałtownie zahamuj i sprawdź, czy pojazd nie ma problemu z zatrzymaniem się w miejscu. Wymiana hamulców jest niestety kosztowna, dlatego warto poświęcić sporo czasu na kontrolę układu.

Najważniejsze jest kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Nikt nie sprzedaje za bezcen dobrze utrzymanego quada, dlatego przede wszystkim radzimy Ci uzbierać kwotę, która pozwoli kupić naprawdę porządny egzemplarz znanej marki. Unikaj jak ognia chińskich konstrukcji – są awaryjne i mogą być niebezpieczne w użytkowaniu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie