Umówmy się: zdecydowana większość z nas jeździ zupełnie zwyczajnymi, leciwymi samochodami, które nie grzeszą osiągami i na pewno nie można ich zaliczyć do kategorii pojazdów sportowych. Zasadne jest zatem pytanie, czy jest sens tankować benzynę 98, z myślą o np. poprawieniu dynamiki jednostki napędowej? W podjęciu decyzji może Ci pomóc nasz poradnik.
Benzyna 98 (obecnie określana jako E5) ma wyższą liczbę oktanową niż standardowa benzyna 95 (E10). Z technicznego punktu widzenia oznacza to, że jest bardziej odporna na tzw. spalanie stukowe, czyli niekontrolowane spalanie paliwa w silniku. Dzięki temu lepiej sprawdza się w jednostkach o dużej mocy i wysokim stopniu sprężania.
Tankowanie benzyny 98-oktanowej ma sens nie tylko w pojazdach stricte sportowych. Może to być dobry pomysł w przypadku, gdy:
W większości przypadków tankowanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej daje efekt wyłącznie psychologiczny, nie ma to natomiast uzasadnienia technicznego i użytkowego. Jeśli nie lubisz przepłacać, to nie tankuj Pb 98 do samochodu o standardowych osiągach, leciwego, do którego sam producent zaleca paliwo E10.