To pytanie zadaje sobie niejeden właściciel samochodu z silnikiem benzynowym. Po tym, jak na polskich stacjach pojawiło się paliwo z większym udziałem biokomponentów (E10 – dawne Pb 95), wielu kierowców zaczęło tankować droższą benzynę Pb 98. Czy rzeczywiście ma to sens? Odpowiedzi poszukamy w naszym poradniku.
Jeśli masz sportowy lub mocno wysilony silnik (turbodoładowany o dużej mocy), który jest przystosowany do zasilania paliwem Pb 98, to wybór jest prosty: warto sięgać po droższą benzynę o wyższej licznie oktanowej. Chroni to przed spalaniem stukowym, poprawia osiągi i może minimalnie zmniejszyć spalanie.
Zaleca się również tankowanie Pb 98, gdy auto jest eksploatowane w trudnych warunkach (wysokie temperatury, duże obciążenia).
Jeśli Twój samochód jest przystosowany do benzyny 95, to tankowanie Pb 98 daje wyłącznie efekt psychologiczny - nie poprawi ani osiągów, ani nie obniża spalania. Podobnie, jeśli silnik nie jest „wysoko sprężony”, nie ma turbo, a jego moc jest raczej umiarkowana.
Cena paliwa Pb 98 jest sporo wyższa, a potencjalne korzyści w większości standardowych aut są minimalne lub żadne – po prostu przepłacasz.
Niektórzy mechanicy zalecają natomiast, aby co któreś tankowanie – na przykład co trzecie – rzeczywiście przejść na benzynę 98, która rzekomo jest czystsza, co pozwoli przedłużyć sprawność wtryskiwaczy w nowoczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.