Jakich problemów zdrowotnych możesz się dorobić pracując wiele godzin przed komputerem?

Mariusz Siwko
19.05.2022

Miliony Polaków każdego dnia siadają przed komputerem i spędzają w tej pozycji minimum 8 godzin. Jeśli Ty dokładasz sobie jeszcze np. dodatkowe dwie godziny, ponieważ jesteś samozatrudnionym i musisz pracować dużo, aby zarobić na utrzymanie rodziny, to współczujemy Twojemu organizmowi. Takie postępowanie jest wręcz proszeniem się o problemy zdrowotne. Te najczęstsze omawiamy w naszym poradniku.

Żylaki

Ten problem jest powszechnie przypisywany kobietom, tymczasem na żylaki cierpią także panowie – i co ciekawe dotyczy to głównie mężczyzn mających pracę siedzącą. 8-10 godzin przed komputerem, często z nogą założoną na nogę, prostą drogą prowadzi do chorób naczyń krwionośnych kończyn dolnych.

Nadwaga i otyłość

To właściwie standard wśród osób, które zbyt dużo pracują przed komputerem. Nadwaga i otyłość biorą się z braku ruchu, jedzenia nad klawiaturą, zwykle w pośpiechu, a także sięgania po różne przekąski. Nadmierna masa ciała to wstęp do jeszcze poważniejszych problemów zdrowotnych.

Problemy z kręgosłupem

Nie ma osoby spędzającej wiele godzin dziennie przed komputerem, które nie narzekałaby na mniejsze lub większe problemy z kręgosłupem. Pobolewanie w odcinku lędźwiowym zwiastuje, że pewnego dnia nie będziesz w stanie podnieść się z krzesła, ponieważ dostaniesz ataku rwy kulszowej. Uwierz: nie chcesz tego doświadczyć.

Problemy ze stawami

Osoby pracujące przed komputerem, zwłaszcza dużo piszące na klawiaturze, często cierpią na poważne schorzenia stawów, w tym zespół cieśni nadgarstka oraz tzw. łokieć tenisisty. Można nawet napisać, że taki charakter pracy może zapoczątkować drogę do częściowego inwalidztwa.

Wada wzroku

Problemy ze wzrokiem to oczywistość w przypadku osób, które spędzają wiele godzin wpatrując się w ekran komputera – często nie stosując żadnych filtrów ochronnych, siedząc zbyt blisko monitora i nie używając okularów korekcyjnych.

Nadciśnienie

Nadciśnienie jest najczęściej konsekwencją braku ruchu i nadwagi lub otyłości, natomiast czynnikiem ryzyka w przypadku osób pracujących przed komputerem jest również nadużywanie kawy oraz palenie papierosów (wiadomo, jak to jest w biurze – dymek podczas przerwy z kubkiem kawy w ręku). Zacznij regularnie mierzyć sobie ciśnienie i jeśli jest za wysokie, to koniecznie zwolnij i zmień szkodliwy tryb pracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.