Jeździsz na rowerze? Dowiedz się, czym jest szytka

Piotr Kowalczyk
24.09.2019

Szytka – to słowo robi od pewnego czasu furorę w świecie kolarstwa amatorskiego. Wiele osób słyszało, że to świetne rozwiązanie, ale wciąż nie wszyscy wiedzą, czym szytka właściwie jest. Jeśli należysz do tego grona, a jednocześnie interesujesz się rowerowymi nowinkami, koniecznie przeczytaj nasz poradnik. Dowiedz się, czy w ogóle warto zainwestować w tę technologię, dotąd zarezerwowaną dla zawodowych kolarzy.

Szytka, czyli właściwie co?

Szytka to bardzo specyficzny i nowoczesny rodzaj ogumienia rowerowego, stanowiący ciekawą alternatywę dla klasycznej opony dętkowej. Tutaj również mamy do czynienia z dętką, z tą różnicą, że nie stanowi ona oddzielnego elementu, ale jest na stałe związana z oponą.

Szytkę następnie przykleja się do obręczy koła rowerowego – można to zrobić przy pomocy specjalnego kleju lub bardzo mocnej taśmy. Ryzyko zsunięcia się szytki z obręczy praktycznie nie występuje, o ile ogumienie nie jest uszkodzone (za chwilę do tego wrócimy). Sama szytka z wyglądu przypomina zwykłą oponę szosową, choć nie posiada rantu, jest płaska i ma delikatnie zaznaczony bieżnik. Dlatego zdecydowanie najczęściej stosuje się ją w rowerach szosowych – przede wszystkim tych wyższej klasy oraz przeznaczonych dla zawodowców.

Warto również wspomnieć o tzw. oponoszytkach, czyli rozwiązaniu 2w1, łączącym w sobie zalety szytki oraz klasycznej opony rowerowej. Takie ogumienie można założyć na zwykłą obręcz.

Zalety szytki

Szytka nieprzypadkowo została stworzona z myślą o kolarstwie zawodowym. Przede wszystkim zapewnia ona lepszą przyczepność niż klasyczna opona dętkowa. Wspomnijmy również o niższej masie (co ma znaczenie dla wyczynowców – liczy się każdy gram) oraz dopasowaniu do lekkich obręczy karbonowych. Specyficzną cechą szytki jest również to, że można ją napompować do bardzo wysokiego ciśnienia (około 15 atmosfer).

Niezaprzeczalną zaletą szytki jest także to, że w razie przebicia nie powinna ona spaść z obręczy, co gwarantuje kolarzowi wysoki poziom bezpieczeństwa – zwłaszcza w przypadku jazdy z dużą prędkością.

Wady?

Ewidentną wadą szytki jest znacznie wyższa cena zakupu w porównaniu z klasyczną oponą dętkową. Ponadto osoby bez doświadczenia będą miały poważny problem z prawidłowym założeniem szytki na obręcz rowerową (nie jest to takie proste). Z tego też powodu amatorzy, którzy jeżdżą głównie dla satysfakcji i w dodatku po różnej nawierzchni (nie zawsze po perfekcyjnie równym asfalcie), powinni raczej pozostać przy oponie z dętką.

Szytka z kolei zapewnia świetny komfort jazdy (po równej nawierzchni) i wysoki poziom bezpieczeństwa, szczególnie podczas zjazdów, co może stanowić ważny argument dla kolarza, który niekoniecznie musi liczyć każdą złotówkę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie