Kiedy powinieneś iść do rehabilitanta?

Piotr Kowalczyk
31.01.2022

Wizyta w gabinecie rehabilitacyjnym kojarzy się przede wszystkim z rekonwalescencją po wypadku czy poważnej kontuzji. Tymczasem do specjalisty warto się udać również w celach prewencyjnych, aby zapobiec pogorszeniu swojego stanu zdrowia lub poradzić sobie z drobnymi problemami ze strony układu kostno-stawowego czy mięśniowego. Sprawdź, kiedy powinieneś wybrać się do rehabilitanta. 

Gdy planujesz zacząć uprawiać sport

To może być dość zaskakująca sugestia, natomiast rzeczywiście planowane rozpoczęcie przygody ze sportem powinno zostać poprzedzone konsultacją z rehabilitantem, a najlepiej fizjoterapeutą. Specjalista zacznie od sprawdzenia, w jakim stanie jest Twoje ciało i na podstawie tych obserwacji podpowie Ci, jaki sport jest dla Ciebie najlepszy.

Przykładowo: jeśli jesteś otyły i masz problemy ze stawami kolanowymi, to absolutnie nie powinieneś uprawiać biegania. Lepszym wyborem będą ćwiczenia gimnastyczne, spacery oraz crossfit.

Gdy bolą Cię plecy

Na ból pleców narzeka nawet 80 procent dorosłych Polaków. Większość niestety nic z tym nie robi, do czasu, aż nie pojawi się np. gwałtowny atak rwy kulszowej. Nie czekaj na to, tylko zawczasu udaj się do gabinetu rehabilitacji, w którym zostanie zdiagnozowana przyczyna bólu pleców, a następnie zaproponowana odpowiednia terapia.

Po doznaniu jakiejś kontuzji ortopedycznej

Wiele osób kompletnie lekceważy sobie kwestię rehabilitacji kontuzjowanej kończyny, wychodząc z założenia, że skoro np. kość się zrosła, to wszystko jest już w porządku. Takie podejście grozi szybkim odnowieniem się urazu lub doznaniem innego – na przykład kontuzji mięśniowej, zerwania więzadła etc. Aby tego uniknąć skorzystaj z rehabilitacji, która skupi się na wzmocnieniu osłabionych tkanek miękkich.

Gdy zauważasz coraz większe ograniczenia fizyczne

To typowy problem dotykający osoby, które na co dzień nie są aktywne fizycznie, wykonują pracę siedzącą, a do tego źle się odżywiają i żyją w silnym stresie. W skrajnym przypadku – a takich jest coraz więcej – 30-letni facet nie jest w stanie zrobić poprawnie przysiadu, 10 pompek czy podciągnąć się na drążku.

Jeśli sam jesteś w podobnej sytuacji i zaczyna Ci to przeszkadzać, to udaj się na konsultację rehabilitacyjną. Specjalista nie tylko zaproponuje odpowiednią terapię wzmacniającą, ale również podpowie Ci właściwy plan treningowy złożony z ćwiczeń gimnastycznych, co będzie dobrym wstępem do właściwego treningu na siłowni.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.