Naciągnięcie mięśnia – co robić?

Maciej Piwowski
11.10.2021

Naciągnięcie mięśnia jest dość powszechną kontuzją, której można ulec w zupełnie prozaicznej sytuacji. Wystarczy nieszczęśliwie nastąpić na nierówność podłoża, przeforsować się na siłowni czy gwałtownie podnieść jakiś ciężki przedmiot, aby narobić sobie problemów. Na szczęście naciągnięcie mięśnia nie jest poważnym urazem ortopedycznym, co nie oznacza, że można go całkowicie zlekceważyć. Sprawdź, co należy zrobić w przypadku doznania tej kontuzji.

Przerwij wykonywaną czynność

Naciągnięcie mięśnia daje o sobie znać w postaci ostrego bólu, dlatego naprawdę trudno jest to przegapić. Gdy poczujesz ból oraz sztywność mięśnia, to od razu przerwij to, co robisz – na przykład trening czy przekopywanie ogródka. Jeśli zbagatelizujesz ten sygnał, to kontuzja może się pogłębić do stanu naderwania lub całkowitego zerwania mięśnia, a to już może się skończyć nawet koniecznością poddania się operacji.

Okład chłodzący

Takie okłady traktujemy w kategorii pierwszej pomocy. Przyłóż do bolącego mięśnia woreczek z lodem czy choćby butelkę wyjętą z lodówki. Początkowo ból może się nasilić, jednak po chwili poczujesz wyraźną ulgę. Stosuj ten okład przez kilkanaście minut, natomiast docelowo sięgnij po maść chłodzącą na urazy ortopedyczne, na przykład zawierającą działający przeciwzapalnie i przeciwbólowo ibuprofen.

Odciążenie kontuzjowanego mięśnia

Naciągnięcie mięśnia jest na tyle poważną kontuzją, że przez kilka dni nie powinieneś w ogóle korzystać z kończyny dotkniętej tym urazem. Zrób sobie przerwę od treningu, pracy fizycznej, dużo wypoczywaj, jeśli jest taka potrzeba, to weź kilka dni wolnego. Mięsień jest teraz bardzo osłabiony, dlatego łatwo o kolejną, jeszcze groźniejszą w skutkach kontuzję.

Obserwuj kontuzjowane miejsce

Naciągnięcie mięśnia objawi się nie tylko bólem i ograniczoną ruchomością kończyny, ale także obrzękiem. Spodziewaj się solidnego siniaka w tym miejscu. Jeśli po kilku dniach obrzęk nie ustąpi, a ból wręcz się nasili, to możesz już zacząć podejrzewać, że doszło do poważniejszego urazu – włącznie z naderwaniem mięśnia.

Rozważ rehabilitację

Nawet w przypadku tak z pozoru niegroźnej kontuzji, jak naciągnięcie mięśnia, warto pomyśleć o poddaniu się rehabilitacji. Nie będzie ona ani długotrwała, ani specjalnie kosztowna, natomiast przyspieszy regenerację mięśnia oraz zminimalizuje ryzyko odnowienia się lub pogłębienia kontuzji w przyszłości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.