Objawy podwyższonego cholesterolu

Jerzy Biernacki
14.01.2021

Podwyższony cholesterol jest wstępem do bardzo poważnych problemów zdrowotnych i jedną z głównych przyczyn choroby wieńcowej oraz zawału serca. Na tę przypadłość częściej cierpią mężczyźni, co wynika przede wszystkim z niskiej higieny życia (stres, brak ruchu, palenie papierosów) oraz złej diety. Dowiedz się, jakie są typowe objawy podwyższonego cholesterolu i nigdy ich nie bagatelizuj.

Ból w klatce piersiowej

Nie musi oczywiście zwiastować zawału, ale jego źródłem może być rozwijająca się choroba wieńcowa, która jest naturalną konsekwencją podwyższonego cholesterolu. Ból jest wyczuwalny za mostkiem, ma charakter duszący, może mu towarzyszyć kołatanie serca i nie ma związku z wysiłkiem fizycznym.

Problemy z koncentracją

To bardzo ciekawy, choć oczywiście nieprzyjemny objaw podwyższonego cholesterolu. Osoby chorujące na miażdżycę (wywołaną właśnie podwyższonym cholesterolem) bardzo często miewają problemy z koncentracją oraz zapamiętywaniem.

Zimne stopy

A wręcz lodowate. Jest to objaw zwężenia światła naczyń krwionośnych, przez co krew nie dociera w odpowiednich ilościach do stóp. Nie można ich w żaden sposób rozgrzać, co już powinno skłonić Cię do pilnego zgłoszenia się do lekarza.

Uczucie ciężkości nóg

Jeśli nie ma to związku z trybem Twojej pracy czy żylakami, to przyczyną może być właśnie rozwijająca się choroba wieńcowa będąca konsekwencją wysokiego cholesterolu. Ciężki nogi mają związek z utrudnionym krążeniem krwi.

Żółtaki

Czyli kępki żółte. To bardzo charakterystyczny objaw wysokiego cholesterolu. Mówimy tutaj o żółtawych grudkach widocznych na skórze, które są zlokalizowane głównie na powiekach, w kącikach oczu, na kolanach, łokciach i nadgarstkach. Z czasem mogą przybierać postać guzów.

Trudno gojące się rany

Jest to skutek rozwoju choroby tętnic obwodowych, która występuje u osób z podwyższonym cholesterolem (i nie poddających się leczeniu). Rany mogą pojawiać się na całym ciele, szczególnie na stopach i nogach. Nie chcą się goić pomimo stosowania różnych środków farmakologicznych. To sygnał alarmowy – koniecznie zgłoś się do lekarza.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.