Szukasz dla siebie nowej aktywności? Spróbuj morsowania!

Mariusz Siwko
13.01.2020

Morsowanie wciąż uchodzi za fanaberię i „rozrywkę” dla osób, które niekoniecznie mają porządek w głowie. Tymczasem fakty są takie, że wystawianie organizmu na ekstremalnie niską temperaturę może mieć zbawienny wpływ na zdrowie, wzmocnić odporność, a nawet zwiększyć skuteczność terapii licznych chorób. Jeśli więc chcesz spróbować czegoś nowego, ale niespecjalnie masz ochotę pocić się na siłowni czy uprawiać jogging, rozważ zostanie morsem. Jak się za to zabrać? O czym musisz pamiętać?

Kto może być morsem?

Właściwie każdy, kto tylko cieszy się przynajmniej niezłym zdrowie. Morsowanie można zacząć już w wieku dziecięcym – przykładowo w krajach skandynawskich kąpiele w zimnej wodzie są standardowym elementem budowania odporności u kilkuletnich maluchów. Nie ma również żadnych ograniczeń wiekowych: morsem może być nawet senior, o ile nie cierpi na schorzenia układu krążeniowego.

Właściwie jedynym kategorycznym przeciwwskazaniem dla morsowania są właśnie choroby sercowe. Jeśli ich u Ciebie nie zdiagnozowano, śmiało możesz spróbować tego „sportu”. Zwłaszcza, że przynosi on bardzo konkretne korzyści dla zdrowia. Najważniejsze zalety morsowania to:

  • Wzmocnienie odporności
  • Usprawnienie procesu termoregulacji (organizm dużo lepiej reaguje na gwałtowne spadki i wzrosty temperatury)
  • Zahamowanie procesów starzeniowych
  • Poprawa wyglądu i elastyczności skóry
  • Usprawnienie procesu krążenia krwi
  • Usprawnienie metabolizmu
  • Wyraźna poprawa nastroju

Morsowanie może również pełnić funkcję neuroprotekcyjną, ponieważ niska temperatura hamuje proces degradacji komórek nerwowych.

Jak zacząć przygodę z morsowaniem?

Pamiętaj, aby nigdy nie robić tego gwałtownie. Nie może być więc tak, że dziś po pracy wstaniesz od biurka, zjesz obiad, pójdziesz na plażę i jakby nigdy nic – wskoczysz do lodowatej wody w jeziorze czy morzu. Do morsowania trzeba się przygotować. Przez co najmniej 2 tygodnie przed planowanym debiutem w roli morsa, codziennie rano lub wieczorem bierz chłodny prysznic, stopniowo obniżając temperaturę wody. To pomoże Ci zahartować organizm.

Niezbędne jest również kupienie kilku akcesoriów dla morsów. Ochrony wymagają stopy oraz dłonie, czyli części ciała szczególnie podatne na odmrożenia. Pamiętaj również o czapce (może być zwykła, bawełniana czy wełniana) oraz o tłustym kremie ochronnym na twarz. Pierwsza kąpiel w zimnej wodzie nie powinna trwać dłużej niż 2-3 minuty.

Na koniec ważna porada: morsowanie najbezpieczniej jest uprawiać w grupie. Zawsze musisz brać pod uwagę ryzyko, że doznasz szoku termicznego, co może się skończyć zasłabnięciem czy nawet zatrzymaniem akcji serca.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.