Knagi do łodzi – ich rodzaje i charakterystyka

Remigisz Szulc
16.11.2022

Pokładowy osprzęt jachtowy obejmuje mnóstwo pojedynczych akcesoriów, które mogą poprawiać komfort żeglowania lub zwiększać bezpieczeństwo samego żeglarza, jak i jachtu oraz załogi. Absolutną podstawą – niezależnie od panujących warunków czy wielkości jednostki pływającej – są knagi do łodzi. Te niewielkie akcesoria mają wielkie znaczenie – służą do unieruchamiania lin znajdujących się na pokładzie. Jaki jest ich cel? Poznajmy odpowiedź!

Knagi do łodzi – najpopularniejsze materiały

Knagi do łodzi to niewielkie akcesoria wykonane z materiałów w pełni odpornych na działanie wody, montowane śrubami do pokładu w wybranym przez żeglarza miejscu

Knagi służą przede wszystkim do bezpiecznego i komfortowego mocowania lin na pokładzie, między innymi tych cumowniczych. Wystarczy owinąć nią wystającą knagę, przekładając linę dookoła stelaża znajdującego się pod „rożkami”, które to zablokują ją aż do czasu jej odwiązania. Rożki są wygięte delikatnie ku górze, aby nie stanowiły zbyt dużej przeszkody podczas nagłej chęci uwolnienia liny.

Knagi do łodzi zwiększają komfort żeglowania, gdyż dzięki nim lina jest zakotwiczona stale w jednej pozycji, a także bezpieczeństwo – owinięcie się luźnej liny wokół stopy może mieć szczególnie niebezpieczne następstwa. Ponadto odknagowanie, czyli proces odwiązania liny od knagi, powinien być uproszczony do niezbędnego minimum, aby móc odblokować linę w każdej sytuacji, również tej stresującej i w trakcie działania pod presją czasu.

Rodzaje knag do łodzi

Poszczególne knagi do łodzi różnią się wieloma parametrami użytkowymi oraz konstrukcją. Źle dopasowane warianty mogą być nie tylko niekomfortowe w użytkowaniu, lecz także stwarzać niebezpieczeństwo użytkowania.

  • Knaga standardowa – to knaga znana także jako rożkowa. Jest wariantem spotykanym zdecydowanie najczęściej. Cechuje się prostą i nieskomplikowaną konstrukcją, brakiem elementów ruchomych oraz zapewnianiem stałej stabilizacji liny, aż do czasu jej odknagowania. Taka knaga jest wybierana najczęściej ze względu na jej prostotę oraz zapewniane bezpieczeństwo i bardzo niską cenę.
  • Knaga zaciskowa – to kategoria obejmująca urządzenia blokujące linę po jej zakotwiczeniu. W tej kategorii znajduje się:
    • knaga klinowa – stabilizuje całą linę tuż po jej wciśnięciu do wcześniej przygotowanego otworu o odpowiedniej wielkości,
  • knaga rowkowa – wystarczy wcisnąć linę bezpośrednio do rowka z karbowanym wnętrzem, które uniemożliwia łatwe wycofanie liny.
    • knaga szczękowa – zaciska linę pomiędzy dwiema szczękami o karbowanej powierzchni, które umożliwiają ruch liny wyłącznie w jednym kierunku. To jedyna knaga ruchoma.

Jak zatem widać, wiele knag do łodzi możliwych do zakupu sprawia, że z wyborem tej idealnej problem ma wielu żeglarzy. Każda z nich ma pewne wady i zalety, które definiują ich przydatność w konkretnym sposobie użytkowania. Niezbędna będzie przede wszystkim pomoc fachowców, dzięki którym zakup prawidłowego wariantu nie powinien sprawiać dosłownie żadnego problemu. Chętnie pomogą, udzielą dodatkowych informacji i z całą pewnością odpowiedzą na pytania związane z doborem optymalnego produktu.

Knaga do łodzi – jak wybrać tą idealną?

Knaga pomostowa, samozaciskowa, szczękowa czy zaciskowa to urządzenia, które znacznie różnią się między sobą przede wszystkim funkcjonalnością. Każdy model ma swoje wady i zalety, które wynikają w głównej mierze z ich konstrukcji. 

Dla przykładu knaga samozaciskowa, składająca się z dwóch ruchomych elementów wyposażonych w sprężynę, powinna być wykonana szczególnie dobrze. Liczy się zarówno siła samych sprężyn, która musi wystarczyć do bezpiecznego „ściśnięcia” liny w szczelinie, a także głębokość wycięć. Knagi szczękowe, jeśli mają niską jakość, potrafią być szczególnie niebezpieczne, gdyż szczęki mogą zaciskać się zbyt mocno, a wyrwanie liny wymagać użycia bardzo dużej siły.

Istotny jest również materiał, który wbrew pozorom ma równie duże znaczenie, jak sam kształt.

  • Knaga zaciskowa oraz standardowa wykonana ze stali, charakteryzuje się przede wszystkim największą możliwą wytrzymałością. Trwałość, wynikająca z zastosowania tego surowca w zasadzie uniemożliwia powstawanie różnych usterek, które mogą sprawić wiele kłopotów na wodzie. Są ciężkie, czasami także dość kosztowne, nie zawsze jednak potrzebne.
  • Knaga pomostowa wykonana z tworzywa sztucznego cechuje się co prawda mniejszą wytrzymałością, lecz znacznie niższą wagą i ceną. To rozwiązanie doskonałe dla małych i średnich łodzi, w przypadku których ich wytrzymałość na częstą regulację lin będzie odpowiednia. 
  • Knaga samozaciskowa z aluminium to dobra alternatywa wszystkich powyższych tworzyw, z tą różnicą, że jest znacznie lżejsza od stali, lecz także bardziej wytrzymała od tworzywa sztucznego. Dzięki temu stanowi częsty wybór wśród zaawansowanych i początkujących żeglarzy.

Czy knagi do łodzi trzeba serwisować?

Wielu żeglarzy stawia knagi do łodzi na równi z wyposażeniem typowo zwiększającym komfort żeglowania – tak naprawdę jednak od tych niewielkich akcesoriów zależy bezpieczeństwo w trakcie żeglowania. Co to oznacza? Że po montażu knag, warto okresowo sprawdzać ich stan, przyjrzeć się materiałowi i poszukać ewentualnych śladów uszkodzeń. Część z nich można potraktować jako defekt kosmetyczny, np. zmianę kolorystyki czy lekkie zmatowienia powierzchni. Niektóre jednak świadczą o uszkodzeniu struktury wewnętrznej, a to już duży problem. Pęknięcia potrafią rozwinąć się w bardzo szybkim tempie, a w rezultacie lina zakotwiczona we wnętrzu urządzenia może się z niego wymknąć. Zachęcamy także do sprawdzenia śrub oraz tego, czy nie wykręciły się nieco w trakcie eksploatacji.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie