Hybryda plug-in a klasyczna hybryda – na czym polega różnica?

Piotr Kowalczyk
13.01.2025

Samochody hybrydowe cieszą się coraz większą popularnością na polskim rynku, uchodząc za znakomitą alternatywę zarówno dla aut w 100% spalinowych, jak i elektrycznych. Gwarantują niskie zużycie paliwa, sporo przyjemności z jazdy, są również relatywnie przystępne cenowo. Na rynku dominują dziś dwa rodzaje hybryd: klasyczne (HEV) i typu plug-in (PHEV). Poznaj główne różnice między nimi.

Źródło energii

W klasycznej hybrydzie energia elektryczna jest wytwarzana przez silnik spalinowy i odzyskiwana podczas hamowania. Taki samochód nie wymaga zatem ładowania zewnętrznego – akumulator ładuje się samoczynnie podczas jazdy, co zapewnia 100% autonomiczność (trzeba tylko regularnie tankować).

Hybrydę plug-in z kolei można ładować akumulator z gniazdka elektrycznego lub stacji ładowania. Dzięki większej pojemności baterii może przejechać pewien dystans wyłącznie na energii elektrycznej – zwykle do 50-60 kilometrów w ruchu miejskim.

Zasięg na energii elektrycznej

W przypadku samochodów HEV zasięg w trybie elektrycznym jest bardzo ograniczony (zwykle kilka kilometrów), ponieważ akumulator ma niewielką pojemność. Tryb elektryczny służy głównie wspieraniu silnika spalinowego.

Auta typu PHEV natomiast oferują znacznie większy zasięg na energii elektrycznej – nawet kilkadziesiąt kilometrów. Są zatem optymalnym wyborem do codziennego pokonywania krótkich tras w ruchu miejskim i podmiejskim.

Zużycie paliwa

Klasyczne hybrydy są bardzo oszczędne, jednak zużywają przede wszystkim paliwo, co oczywiście wiąże się ze sporymi kosztami eksploatacji, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością.

Znacznie oszczędniejsze są hybrydy plug-in, a już szczególnie, jeśli mamy możliwość ładowania auta z gniazdka domowego, korzystając przy tym z fotowoltaiki. Wówczas, przy umiejętnej eksploatacji, koszt jazdy takim samochodem będzie symboliczny.

Została nam jeszcze cena zakupu i tutaj nadal wygrywają klasyczne hybrydy, które są wyraźnie tańsze, jednak zauważmy, że w perspektywie np. 10 lat eksploatacji to auto typu plug-in może okazać się lepszą inwestycją.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie