Jak działa stabilizator w przyczepie kempingowej?

Mariusz Siwko
16.12.2024

Jeśli planujesz zakup przyczepy kempingowej, to jednym z ważniejszych elementów jej wyposażenia powinien być stabilizator – niezależnie od tego, czy mówimy o egzemplarzu nowym czy używanym. Stabilizator w przyczepie kempingowej zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy, zwłaszcza z dużymi prędkościami i na krętych drogach. Jak to właściwie działa?

Zasada działania stabilizatora jazdy

Stabilizator posiada własną amortyzację, dzięki czemu przeciwdziała bocznym ruchom przyczepy, które mogą być spowodowane podmuchami wiatru, nagłymi manewrami czy nierównościami drogi. Jego podstawowym zadaniem jest tłumienie sił bocznych między holownikiem a przyczepą.

Stabilizator, w zależności od modelu, wykorzystuje tarcie lub system hydrauliczny, aby zwiększyć stabilność połączenia haka holowniczego z przyczepą. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko utraty kontroli nad zestawem, nawet podczas jazdy z większą prędkością.

Ponadto stabilizator wspomaga utrzymanie prostego toru jazdy, dzięki czemu cały zestaw jest łatwiejszy do prowadzenia, szczególnie dla mniej doświadczonych kierowców.

Rodzaje stabilizatorów

Wiesz już, że zakup przyczepy kempingowej wyposażonej w stabilizator jazdy jest bardzo dobrym pomysłem. Szukając konkretnego egzemplarza zwróć uwagę na rodzaj zamontowanego w nim stabilizatora.

Te dzielimy na:

  • Stabilizatory mechaniczne – najpopularniejsze, montowane na zaczepie holowniczym przyczepy, działające poprzez docisk szczęk ciernych, co zwiększa tarcie i ogranicza niekontrolowane ruchy zaczepu na haku.
  • Stabilizatory elektroniczne – rzadko spotykane, często zintegrowane z systemem ESP w samochodzie, automatycznie dostosowujące siłę hamowania i stabilizujące przyczepę w razie wykrycia niebezpiecznego zjawiska „wężykowania”.

Oczywiście holowanie przyczepy kempingowej bez stabilizatora jest możliwe i praktykowane, natomiast z myślą o własnym komforcie oraz przede wszystkim o bezpieczeństwie warto zainwestować w model już wyposażony w stabilizator lub dokupić go do przyczepy – koszt to od około 1500 do 2000 zł, w zależności od producenta.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie